MDF چیست و کاربرد آن در دکوراسیون داخل


تاريخچه MDF
با توجه به اينكه گفتيم MDF نوعي تخته فيبر ست، و تخته ي فيبر حدود بيش از صد سال قدمت دارد و اولين تخته ي فيبر عايق در دوران جنگ جهاني اول ساخته شده است و صنعت تخته خره چوب براي اولين بار در كشور آلمان و در زمان جنگ جهاني دوم توسعه پيدا كرد. و كاربرد آنها در دهه ي 1970 به سرعت توسعه پيدا كرد. پس مي توانيم بگویيم كه مثل چوب خيلي قديمي نيست و عمر آن از يك قرن تجاوز نمي كند.


نياز بازار ايران در MDF از طريق واردات تأمين ميشه و به صورت خام و روكش شده است كه عمدتا از كشورهاي تركيه، ‌انرونزي، ‌روسيه،‌ اسپانيا، ايتاليا،‌ آلمان، اتريش،‌فنلاند و ... وارد مي شود. البته محصولات تركيه و اندونزي نسبت به ساير كشورها از نظر قيمت كمتر هست و طرفدار بيشتري در بازار فعالي ايران دارد. و امروزه حدود 80 تا 90% واردات از كشور تركيه مي باشد.
خصوصياتي كه باعث مي شود كه MDF كاربردهاي متنوع داشته باشد:

ضخامت و ابعاد قابل توليد ،‌اينكه قابليت ابزارخوري، ماشين كاري و سنباده زني، سطوح صاف و متراكم،‌ قابليت شكل پذيري و لبه هاي صاف، عدم وجود معايب چوب، قابليت انجام روي تمام سازه ها،‌ زيبايي ظاهري ، قيمت مناسب و مقاومت بسيار بالا در برابر رطوبت و حشرات و قارچ ها.

contemporary-kitchen-4
مشخصات فني يك MDF خوب و مرغوب:

مقاوم در برابر نفوذ آب، متورم نمي شود،‌انسجام و قدرت آن زياد است و زود نمي شكند، جرم حجمي بالا دارد و پوك نيست، از ميزان چسب مصرفي بالائي برخوردار باشده ، ضخامت زياد باشه . مقاومت كششي و خمشي خوبي داشته باشد.
كاربرد MDF:
MDF بيشتر در فضاهاي داخلي ساختمان استفاده مي شود و با آن مي توان براي ساخت انواع كمدها و كتابخانه،‌ ميز و كابينت و چيزهاي ديگر استفاده كرد.
چون MDF ها به صورت ورقه هاي مسطح به ابعاد تقريبي 360×180 مي باشد، به وسيله اره هاي مخصوص آنها را به ابعاد كوچكتر كه قبلا مشخص كرده ايم در مي آوريم و لبه هاي آن را به وسيله نوارهاي مختلف و رنگي پي وي سي PVC پوشش مي دهيم كه از ورود قارچها و رطوبت جلوگيري كنيم، سپس قطعات كوچكتر را بوسيله پرچ به هم وصل كرده و وسيله مورد نظر را درست مي كنيم مثلا براي ساخت كابينت آشپزخانه ابتدا ابعاد را در مي آوريم و تمام مراحلي را كه گفتم انجام مي دهيم ابعاد MDF به طور معمول 366×183 - 410×183 و 244×122 - 244×183 مي باشد.

mo6453

HDF:
HDF يك نوع فثبر فشرده است كه از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت خيلي مقاوم تر از MDF است و با روكش هاي مقاوم تري روكش مي شود و كاربري آنها در كف آشپزخانه و سالن ها و اتاق ها مي باشد . براي ساخت دربهاي داخلي ساختمان كاربرد دارد.
البته مصنوعات ديگري هم هست مثل روكوبه گونيايي، روكوبه مربعي، فرميكا، در مورد روكوب گونيايي اينكه اين صفحات داريا رنگهاي مختلف مثل مرمري روشن و تيره هستند و گاهي رنگ آنها را به صورت موج چوب در مي آورند. اين صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است و براي پوشش ديوارها به كار مي رود. گاهي آنها را به شكل مربع و مستطيل در مي آورند و براي پوشش كف آشپزخانه، حمام و سرويسها استفاده مي شوند.


كاربردهای متنوع (MDF) شده عبارتند از :
• خصوصیـات فیزیـكی و مكـانیكی بالا
• دامنه وسیع دانـسیـته (وزن مخـصوص) ، ضخامت و ابـعاد MDF قابل تولید
• قابلیت ابزار خوری ، ماشین كاری و سنباده زنی
• سطوح صاف و متراكم
• قابلیت شكل پذیری و لبه های صاف
• عدم وجود معایب چوب
• پروفیل دانسیته یكنواخت و همگن
• قابلیت انجام رو سازی های مختلف همچون انواع روكشی های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره
• پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن
• زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
• قیمت مناسب

97



انواع MDF با خواص ویژه:
به طور كلی می توان تخته فیبرهای نیمه سنگین را از نظر خواص و ویژگی های آنها در دو گروه ،تخته فیبر نیمه سنگین با خواص معمولی و یا خواص ویژه طبقه بندی كرد: تخته های صنعتی خاص دارای ویژگی هایی علاوه بر مشخصات معمول MDF هستند كه با اعمال تغییرات در پروسه تولید، با استفاده از چسب های مختلف یا مواد افزودنی گوناگون تولید می شوند.

منبع: میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه


88530 369


[ بازدید : 201 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 27 دی 1393 ] [ 15:17 ] [ pouya ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]