دولت الكترونيك در ايران

شوراي‌عالي اداري در 15 تير 1381 بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در راستاي تحقق دولت الكترونيك يك مصوبه 21 ماده‌اي را تصويب كرد كه مهم‌ترين اهداف اين مصوبه را مي‌توان چنين برشمرد:


شوراي‌عالي اداري در 15 تير 1381 بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در راستاي تحقق دولت الكترونيك يك مصوبه 21 ماده‌اي را تصويب كرد كه مهم‌ترين اهداف اين مصوبه را مي‌توان چنين برشمرد:

الف) دستيابي به اطلاعات دقيق و به‌هنگام در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي از طريق اتوماسيون فعاليت‌ها

ب) تسريع در اجراي امور و بهبود كيفيت ارائه خدمت به مردم

ج) افزايش كيفيت تصميم‌گيري در سطوح مختلف

د) ارائه خدمات غيرحضوري

ه) كاهش هزينه‌ها؛ افزايش كارآيي و اثربخشي در بخش‌هاي مختلف

و) ايجاد گردش سريع و صحيح اطلاعات بين دستگاه‌هاي اجرايي

اين مصوبه در هشت بخش اصلي تنظيم شده است كه شامل اتوماسيون فعاليت اختصاصي، اتوماسيون فعاليت‌هاي عمومي، فراگير كردن بهره‌گيري از شماره ملي و كد پستي، سازوكارهاي هدايت و هماهنگي در اجراي مصوبه، آموزش كاركنان در زمينه فناوري اطلاعات، ايجاد امكانات و تسهيلات زيربنايي، فراهم كردن زيربناي حقوقي و محل اعتبار اجراي مصوبه است.

نگاهي بر اثرات دولت الكترونيك

تاثير دولت الكترونيك را در دو سطح خرد و كلان مي‌توان بررسي كرد:

سطح كلان (دولت)

1 - باعث تغيير كاركرد دولت‌ها مي‌شود. كالاها و خدمات با هزينه كمتر و سرعت بالاتر ارائه مي‌شود اگرچه ممكن است در كوتاه‌مدت هزينه‌بردار باشد اما در بلندمدت باعث كاهش هزينه‌ها براي بانكها يا در سطح كلان براي دولت مي‌شود و بسياري از مشاغل در سطح دولتي حذف و نهايتا حجم دولت كوچكتر مي‌شود.

2 - دومين اثر در شيوه اداره امور دولتي است به اين معنا كه شهروندان با دولت در تعامل هستند و رابطه به شكل سنتي يك طرفه نيست. اين رويكرد جديد سه پيامد دارد:

الف- اولين جزء آن شامل گردآوري اطلاعات از جامعه جهت تصميم‌گيري و سياست‌گذاري از يك طرف و مطلع ساختن عموم از تصميمات از طرف ديگر مي‌باشد.

ب- دومين جزء آن استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در جهت تسهيل مشاركت و تبادل نظر عموم مردم در راستاي سياست‌گذاري عمومي و تعيين اولويت‌هاي استراتژيك در تصميم‌گيري‌هاي دولتي مي‌باشد.آیین نامه وصول مطالبات

ج- سومين عنصر و پيشرفته‌ترين آن استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات جهت انتخاب نمايندگان سياسي و فرآيندهاي مردم‌سالار مي‌باشد كه همان دموكراسي الكترونيكي است.

سطح خرد (سازمان‌ها-كاركنان و مديريت)

ساختارهاي سازماني تغيير پيدا ميكنند و از حالت عمودي به صورت كاملا افقي درمي‌آيند و مرزها و واحدهاي سازماني كم‌رنگ‌تر مي‌شوند و به حضور دائمي و فيزيكي كارمندان نيازي نيست و مي‌توان از نيروي فكر آنها بيشتر استفاده كرد. نكته پاياني اينكه به‌رغم ارتقاي دوپله‌اي جايگاه ايران در رده‌بندي تجارت الكترونيكي جهان طي سه سال گذشته و به‌رغم آنكه اقدامات موثري در زمينه رشد و گسترش تجارت الكترونيك در ايران انجام شده است، اما به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي صورت گرفته در اين خصوص هنوز و همچنان ناكافي است.حقوق بانکی

بسياري از كارشناسان و خبرگان عرصه تجارت الكترونيك 5 نقطه ضعف عمده را براي گسترش تجارت الكترونيك در ايران ارائه ميكنند كه عبارتند از: وجود تعرفه‌هاي گمركي بالا در نظام تجاري ايران، نرسيدن به نقطه دلخواه در زمينه تشكيل و ترويج دولت الكترونيك، نبود سيستم توزيع و عدم دسترسي كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي از جمله ويزا، مستر كارت و ... ضعف سيستم بانكي كشور درخصوص بهينه‌سازي سيستم بانكداري الكترونيكي كه اميدواريم با توجه دقيق دولت محترم نهم به گسترش بانكداري الكترونيك به اين مهم دست يابيم و شاهد رشد بانكداري الكترونيك در ايران عزيز باشيم.خرید مونوپاد

[ بازدید : 216 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ 12:02 ] [ pouya ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]